لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسَانَ ف۪ٓي اَحْسَنِ تَقْو۪يمٍۘ
Türkçe Okunuşu * Lekad ḣalaknâ-l-insâne fî ahseni takvîm(in)
Muhakkak ki biz insanı en mükemmel biçimde yarattık
CEMİL’DEN,CEMAL’E
bu kâinattaki görünen bütün güzellikler öyle bir güzelden geliyor ki, bu mütemâdiyen değişen ve tazelenen kâinat, bütün mevcudatıyla âyinedarlık dilleriyle o güzelin cemâlini tavsif ve târif eder.
Bediüzzaman Said Nursi
Yani kâinattaki görünen tüm güzellikler öyle bir güzelden(Allah’tan ) geliyor ki, bu sürekli değişen ve tazelenen kâinat, bütün varlığıyla ayna diliyle o güzelin(Allah’ın) güzel suretini nitelendiriyor ve tarif ediyor.
Güzellik; Allah’ın, kullarını yöneltmek istediği asıl hedeftir,bu hedefe doğru bir yolculuğa muhabbetini kılavuz yaparak,gaflet çöllerinde helak olmamaları adına melekki kuvveleri yardımcı kılmıştır.
Her gönül çağlayanı ona akar, ona yönelir. O olması gerekendır. Her canlı ona müptelâ ,her canlı ona tabidır. Ki o Allah’tır.Lehül Hüsn’dır. Yani güzelliğin orjinali,aslı,bizzat kendisi.
Görünen her güzellik,onun güzelliğini yansıtan birer aynadır. Mevlevi semazen’leri gibi dönen Kelebeğin, nuruna ermek için narına yanıp tutuşması boşuna mıdır sanırsın?
İlahi güzelliğin çekici pırıltı’ları olamaz mı,onu o küçücük cismiyle yokluk içindeki ebedi var oluşa uğurlayan… Atılır çekince siz alevlerin kollarına… Doyasıya tadına varır nura doğru yolculuğun hazzını … Gitmek dileği’dır ışıklar diyarına…Onun için hedef belidir.
İman’ında suret-i vuslatın tüm cilveleri nakış nakış işlenmişse dert değil Hicran ateşini alev alev yudumlamak. Yanarken titremesi duyduğu acıdan değil, bilakis;İlahi aşktan tevellud eden bir cezbe halidir. Mecnûna çölleri gezdiren Leyladır diyenler büyük bir yanılgı içindeler.Ne bilsinler, Leyla’nın Mevla’ya açılan sadece bir kapı olduğunu…
O Hüsn-ü peyker’de açığa çıkan güzelliklerin asıl kaynağı, Allah’ın Cemil isminden Cemal ismi Arasındaki alışveriş’in nurani cilveleri’dir. Leyla bu güzellikleri yansıtan bir aynadır sadece. Sabah -Akşam, terennümlerine kulaklarımızın aşina olduğu Bülbülün, asıl serenat ettiği Gülden öte bir Güle olduğu söylense ehl-i fikriyat’ın buna evet diyeceğini duyar gibiyim. Tüm güzellikler bir güzelin güzelliğini işaret eder.Tıpkı zere’den küreye,her ışık,farklı kimlikler’de,söz birliği etmişçesine,Güneşe aidiyet arz etmeleri gibi… Kula düşen,bu güzelliklerin asıl kaynağına erişebilmek için,tesis edilecek bir bilincin oluşumuna katkı sunacak bir İstidadd-i tefekkür’ elde ede’bilmesidir. Bir nakışt’an nakkaş’ı bulmak nasıl mümkünse; Cemal’den Cemil’e erişmek te o denli mümkündür.