Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 2021 Yılı Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması Final Aşaması Değerlendirme Sonuçlarına göre Suruç Fen Lisesi başvurduğu projeyle birinci oldu. Suruç Fen Lisesi Öğrencisi Osman Gören, Muhammet Emre Bozkaya ve Tuba Çınar’ın Danışman Öğretmen Rumeysa Ekiz Kuzucu ile psikoloji alanında başvurdukları ‘Öğrencilerde Dijital Bağımlılığın Azaltılması, Çocuk ve Gençlerin Sosyal Yaşama Yönlendirilmesi İçin Mobil Bir Uygulama: Mola’ adlı proje kendi tematik alanı içindeki projeleri geride bıraktı ve birinci oldu.
Suruç ilçesini sevince boğan haber, kısa sürede yüzbinlerce kişiye ulaştı, Eğitim ve öğretimin pandemiden ötürü yavaşlaması Suruç fen lisesini durduramadı.
Suruç ilçesinde başarılarından ve projelere desteklerini esirgemeyen İlçe Milli Eğitim Müdürü Mehmet Han Özdemir duygularını şu sözlerle ifade etti:
“Yarışmada bizi onurlandıran okullarımızı, okul müdürlerimizi, danışman öğretmenlerimizi ve derece yapan tüm öğrencilerimizi can-ı gönülden tebrik eder, başarılarının devamını diler ve ileride nice anlamlı projelere imza atmalarını temenni ederiz” ifadelerini kullandı.
Suruç Meşale Gazetesi olarak başta Ögretmenlerimiz ve ögrencilerimize ve bu yolda rehberlik eden tüm emeği geçenlere teşekkür eder başarılarının devamını dileriz.
İşte Suruç Fen Lisesi Birincilik kazandıran proje;
ÖĞRENCİLERDE DİJİTAL BAĞIMLILIĞIN AZALTILMASI, ÇOCUK VE GENÇLERİN SOSYAL YAŞAMA YÖNLENDİRİLMESİ İÇİN MOBİL BİR UYGULAMA: MOLA
Yaşadığımız çağda teknoloji hızla gelişmekte ve günlük hayatta kullandığımız dijital araçlar günden güne artmaktadır. Bunlar arasında en yaygın kullanım oranına sahip olanlar ise akıllı cihazlardır. Teknolojide lider firmaların kullanıcılara sunduğu yeni cihazlar ve cezbedici içerikler kişileri teknoloji dünyasına hızla çekmekte ve dijital bağımlılığa neden olmaktadır. Büyük oranda çocukların ve gençlerin etkilendiği kontrolsüz ekran kullanımı artık bir bağımlılık türü olarak kabul edilmektedir. Bu durum kişilerin yaşam kalitesini düşürerek onlarda sosyolojik, psikolojik ve fiziksel rahatsızlıklara yol açmaktadır. Kullanıcılar yaşamlarında dijital ve sosyal hayat dengesini sağlayamamakta ve zamanla gerçek hayattan kopmaktadır. Bu projede, teknoloji kullanımını kontrollü ve faydalı yönde etkilemeyi hedefleyen “MOLA” mobil uygulaması geliştirilmiştir. Uygulama özellikle okul çağındaki çocukları ve gençleri hedeflemekte ve onlara teknolojik öz denetim alışkanlığı kazandırmayı amaçlamaktadır. “MOLA” uygulaması Android işletim sistemleri için geliştirilmiş ekran kullanım verilerini işleyen bir mobil uygulamadır. Ana ekranda öğrencinin kendisiyle özdeşleşeceği genç çizgi karakter; yakın sosyal çevresini temsil eden anne, baba, kardeş, arkadaş gibi yan karakterler bulunmaktadır. Kişi belirlediği ekran kullanım süresini aştığında bu karakterler yavaş yavaş ekrandan kaybolmakta ve ana karakter yalnız kalmaktadır. Bu sayede çocuğa ekran tüketimi arttıkça yakın çevresiyle temasın azalacağı hissettirilmektedir. Ayrıca uygulamada bulunan hatırlatıcılar sayesinde kişi gerçek yaşam aktivitelerine yönlendirilmektedir. EBA ders programı modülüyle canlı derslerden önce ekrana bildirim gönderilerek öğrencinin derse katılımı sağlanmaktadır. Diğer kullanıcılar “arkadaşlarım” kısmına eklenerek onların ekran kullanım süreleri gösterilmekte tatlı bir rekabetle kullanıcılar daha az ekran kullanımına teşvik edilmektedir. Uygulamada kilitleme, silme ya da ebeveyn kontrolü gibi dışsal denetimler kullanılmamış bunların yerine çocukta öz denetim, sorumluluk alma, teknolojik bilinçlenme gibi olumlu davranışlar oluşturulmak istenmiştir.